The spare wheel is normally located inside the rear cargo area, often in an uncomfortable configuration that requires to manually operating at all stages of the replacement. To find a solution to that problem, handling systems are often used, where the spare tire is located outside the vehicle. These solutions have some usability advantages, especially for heavy wheels (e.g. trucks), but may create problems of security, linked to the loss possibility of the wheel while driving. This paper presents the development of an innovative system for wheels lifting and retention that meets safety, ergonomics, maintainability and standardization requirements. For its construction multibody/FEM modeling and design optimization tools were used.
Storicamente, soprattutto nelle utilitarie, la ruota di scorta è posta all’interno del vano di carico posteriore, in una configurazione spesso scomoda che richiede di operare manualmente in tutte le fasi della sostituzione. Per ovviare a tale inconveniente, sempre più spesso si usano sistemi di movimentazione che aiutano l’utente, in cui la ruota di scorta è posta all’esterno del veicolo. Tali soluzioni hanno vantaggi di usabilità, in particolare per le ruote pesanti (es. camion), ma determinano problemi di sicurezza, legati alla possibilità di perdita della ruota durante la marcia. Il lavoro presentato riguarda dunque lo sviluppo di un sistema innovativo per il sollevamento e la ritenzione che risponda a requisiti di sicurezza, ergonomia, manutenibilità e standardizzazione. Per la sua realizzazione sono stati utilizzati strumenti di modellazione multibody/FEM e di ottimizzazione progettuale.
Sviluppo di un sistema innovativo per sollevamento e ritenzione della ruota di scorta di veicoli terrestri
Citti P;
2011-01-01
Abstract
The spare wheel is normally located inside the rear cargo area, often in an uncomfortable configuration that requires to manually operating at all stages of the replacement. To find a solution to that problem, handling systems are often used, where the spare tire is located outside the vehicle. These solutions have some usability advantages, especially for heavy wheels (e.g. trucks), but may create problems of security, linked to the loss possibility of the wheel while driving. This paper presents the development of an innovative system for wheels lifting and retention that meets safety, ergonomics, maintainability and standardization requirements. For its construction multibody/FEM modeling and design optimization tools were used.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.