"We are the media" was the title of the tenth report CENSIS-UCSI on communication (2012), which underlined how, while the smartphones connected to the Internet were spreading, a centration on the individual of the media system was taking place. Media are today a veritable ecosystem (Jenkins, 2010, Rivoltella, S. Ferrari, 2010), in which contacts are added to content (Livingstone, Bulger, 2013). Users are no more passive, becoming often "authors" (Rivoltella, S. Ferrari, 2010; Rivoltella, 2015), requiring awareness and responsibility. In this scenario, the school policies, in promoting the digital competence, went beyond the models merely based on the technical literacy. The key competence, promoted by the European Union, accepted some media education principles, focusing on a "critical use" of technologies in the Information Society (EU, 2006). In the early years of the current decade, together with the spread of social media, we see a further evolution, involving significant interlacing with social abilities (Collier, 2012; A. Ferrari, 2013; Hoechsmann, DeWaard, 2015). The Italian "Scuola Digitale" National Action Plan, linked to the school reform law (L. 107/2015), aims to outline "a common framework for digital competences and media education of students" (action #14), providing some guidelines. While doing so, it refers some international models (World Economic Forum, Media Smarts, Mozilla Foundation, DIGCOMP). This paper aims to analyze the way those models address the evolution of the media scenario from an ecological, social and authorial viewpoint.
"I Media siamo noi": così si intitolava il decimo rapporto CENSIS-UCSI sulla comunicazione (2012), nel quale si sottolineava come, con la diffusione degli smartphone collegati alla rete Internet, si stesse configurando una "centratura sull'individuo del sistema mediatico" (Ivi, p. 7). I media oggi costituiscono un vero e proprio ecosistema (Jenkins, 2010; Rivoltella, S. Ferrari, 2010), nel quale ai contenuti si aggiungono i contatti (Livingstone, Bulger, 2013), in cui gli utenti non sono più fruitori passivi, ma spesso diventano "autori" (Rivoltella, S. Ferrari, 2010; Rivoltella, 2015), con tutto quanto ciò comporta in termini di consapevolezza e responsabilità. In questo scenario, la scuola, chiamata a promuovere la competenza digitale, aveva, già nel primo decennio degli anni 2000, superato i modelli legati alla sola alfabetizzazione tecnica. La competenza chiave, promossa dall'Unione Europea, recepiva le istanze della media education, focalizzandosi su un "uso critico" delle tecnologie nella società dell'informazione (UE, 2006). Nei primi anni del nuovo decennio, con l'avvento dei social media, si è registrata tuttavia una ulteriore evoluzione, con l'emergere di significativi intrecci con le abilità di tipo sociale (Collier, 2012; A. Ferrari, 2013; Hoechsmann, DeWaard, 2015). Il Piano Nazionale Scuola Digitale, collegato alla legge di riforma della scuola (L. 107/2015), si propone di individuare "un framework comune per le competenze digitali e l'educazione ai media degli studenti" (azione #14); nel fornire alcune linee di indirizzo, esso fa riferimento ad alcuni modelli internazionali (World Economic Forum, Media Smarts, Mozilla Foundation, DIGCOMP). Il presente contributo intende analizzare le modalità con le quali tali modelli affrontano l'evoluzione del panorama mediale in chiave ambientale, sociale e autoriale
Quale competenza digitale per l'ecosistema mediale sociale e autoriale? Un'analisi dei riferimenti internazionali del Piano Nazionale Scuola Digitale
UGOLINI F.C.
2016-01-01
Abstract
"We are the media" was the title of the tenth report CENSIS-UCSI on communication (2012), which underlined how, while the smartphones connected to the Internet were spreading, a centration on the individual of the media system was taking place. Media are today a veritable ecosystem (Jenkins, 2010, Rivoltella, S. Ferrari, 2010), in which contacts are added to content (Livingstone, Bulger, 2013). Users are no more passive, becoming often "authors" (Rivoltella, S. Ferrari, 2010; Rivoltella, 2015), requiring awareness and responsibility. In this scenario, the school policies, in promoting the digital competence, went beyond the models merely based on the technical literacy. The key competence, promoted by the European Union, accepted some media education principles, focusing on a "critical use" of technologies in the Information Society (EU, 2006). In the early years of the current decade, together with the spread of social media, we see a further evolution, involving significant interlacing with social abilities (Collier, 2012; A. Ferrari, 2013; Hoechsmann, DeWaard, 2015). The Italian "Scuola Digitale" National Action Plan, linked to the school reform law (L. 107/2015), aims to outline "a common framework for digital competences and media education of students" (action #14), providing some guidelines. While doing so, it refers some international models (World Economic Forum, Media Smarts, Mozilla Foundation, DIGCOMP). This paper aims to analyze the way those models address the evolution of the media scenario from an ecological, social and authorial viewpoint.File | Dimensione | Formato | |
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