The article explores Vico’s reflection on symbolic creativity and the connection between this meditation and Italian contemporary democratic process, especially in the school system and in the linguistic pedagogical principles introduced by Tullio De Mauro and the Giscel (Italian Teachers Association for a democratic linguistic pedagogy). The paper relies on previous research on the Scienza nuova’s conception of plurisemiotism and its specific historical evolution triggered by the political struggles between the upper class – originally the patres – and the dominated class, the “famoli”
Questo intervento presenta una ricerca ancora in corso frutto del collegamento fra i tre nuclei teorici indicati nel titolo “la filosofia della creatività di Vico”, “l’inclusione scolastica in Italia” e l’ “educazione linguistica democratica” nel modello proposto da Tullio De Mauro e dal suo progetto di scuola. La connessione tra questi nuclei è stata resa possibile da una recezione del pensiero linguistico vichiano che pone al centro una nozione originale di creatività plurisemiotica
Creatività, inclusione, educazione linguistica democratica – Da Giambattista Vico a Tullio De Mauro https://formamente.guideassociation.org/creativita-inclusione-educazione-linguistica-democratica-da-giambattista-vico-a-tullio-de-mauro/
Fortuna S
2019-01-01
Abstract
The article explores Vico’s reflection on symbolic creativity and the connection between this meditation and Italian contemporary democratic process, especially in the school system and in the linguistic pedagogical principles introduced by Tullio De Mauro and the Giscel (Italian Teachers Association for a democratic linguistic pedagogy). The paper relies on previous research on the Scienza nuova’s conception of plurisemiotism and its specific historical evolution triggered by the political struggles between the upper class – originally the patres – and the dominated class, the “famoli”I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.